Sporto statymai keičia paauglių požiūrį į sportą
Sporto statymai, pavyzdžiui, krepšinio ar futbolo lažybos yra tikrai populiarus dalykas šiuolaikinėje visuomenėje. Smagus laikas, stebint varžybas; azartas, kurį patiriate laukdami iki jūsų pasirinkta komanda laimės; įvairių strategijų kūrimas, norint nesuklysti ir panašiai.
Kodėl sporto statymai tokie įdomūs?
Išbandžiusieji sporto lažybas tvirtina, kad žiūrėti varžybas ir tuo pačiu tikėtis asmeninio laimėjimo yra dvigubai įdomiau. Tai skatina azartą ir tuo pačiu pagyvina vaizdą aikštelėse ar stebint kažkokias dvikovas – taip net ir nuobodžiausias renginys kelia jaudulį, nes jo baigtis lemia lažybose dalyvaujančio žiūrovo sėkmę ar nesėkmę. Lažybos leidžia interaktyviau susivienyti su mėgstama sporto šaka.
Paaugliai ir lažybos
Tačiau visur ir visada nuobodžiaujantiems paaugliams, rodos, tokio ryšio nereikia – tyrimai rodo, kad jie nebe tiek domisi pačiu sportu, kiek galimybe užsidirbti statant už sportininkus. Pateikiame Australijoje atlikto tyrimo duomenis bei rezultatus, kadangi jie aktualūs ir lietuviams.
Australijos lošimų rinkos kritikai ir toliau nerimsta, ieškodami minusų šalyje veikiančių tokių pramogų tiekėjų veikloje. O pagrindo tikrai yra, nes netgi 80 procentų visų suaugusių australų dalyvauja vienuose ar kituose lošimuose. Šįkart tyrėjai įspėja, kad pernelyg glaudus elitinių sporto komandų ir lažybų kontorų ryšys kelia pavojų paauglių požiūrio formavimuisi. Dabartinis daromas poveikis prilyginamas tabako reklamoms 8-ajame ir 9-ajame dešimtmečiuose.
Visuomenės sveikatos ir lošimų ekspertė Samanta Tomas, bendradarbiaujanti su Melburno Dykino universitetu, tvirtina, kad per penkerius metus lažybų kontorų vykdomas sporto renginių rėmimas smarkiai pasikeitė. „Apžvelkim komandas Anglijos Premier lygoje, Nacionalinėje regbio lygoje, Australijos futbolo lygoje ar netgi neseniai vykusį Australian Open teniso turnyrą. Tarp rėmėjų šmėžavo stambi sporto lažybų kompanija. Paaugliai mato jų logotipą šalia savo mėgstamų komandų logotipų ir jiems jis kelia geras emocijas. Būtent taip kažkada nutiko ir su renginių rėmimu užsiėmusiomis tabako kompanijomis“, – pasakojo ekspertė.
Lošiančiųjų amžius ir jų pomėgiai
Nors Australijoje legaliai lošti galima tik sulaukus 18 metų, tyrimai rodo, kad net 80 procentų 14-18 metų paauglių visgi užsiima tokia veikla. O sporto lažybos yra viena prieinamiausių tokio tipo pramogų, kadangi internetinės kontoros veikia visą parą ir yra pasiekiamos iš bet kur. Užtenka parsisiųsti mobiliąją programėlę arba prisiregistruoti jų svetainėse. „Lošimų kompanijos neigia tyčia viliojančios vaikus lošti, bet, pažiūrėjus į jų rinkodaros sistemas Facebook, Twitter ar Youtube, akivaizdu, kad jų taikomos strategijos skatina vaikų susidomėjimą. Jie netgi naudoja animacinių filmukų personažus“, – ne itin skaidria lažybų kontorų veikla piktinosi sveikatos ir lošimų ekspertė.
Profesorė Tomas teigia pastebėjusi ir itin bauginančią tendenciją – daugybė vaikų nebesikalba apie sporto varžybas, žaidėjų gyvenimą, nebeaptarinėja statistinių duomenų, rekordų, netgi vis rečiau ima žaisti kompiuterinius sporto žaidimus. Dabar jų žodynuose atsirado tokie lošimų terminai kaip „šansai“. Jie netgi nebežiūri sporto varžybų, tik laukia jų rezultatų, kad sužinotų, ar patys ką nors laimėjo.
Ne visai skaidri rinkodara ar tiesiog viso žemyno gyventojų problema? Į šitą klausimą, kaip kažkada ir į klausimą dėl tabako gamintojų reklamų poveikio, tikriausiai bus galima atsakyti tik vėliau.
Patarimai statantiems
Kaip pastebite iš atliktų tyrimų rezultatų, lažybų prasmė labai išsikreipusi. Lažybos neturėtų būti vienintelė laiko praleidimo priemonė. Jos skirtos lažybų stebėjimo paaštrinimui, adrenalino sukėlimui laukiant rezultatų, o ne statyti vien tam, kad statytumėte. Kiekvieną kartą analizuokite komandas ar kitus įvykius, už kuriuos darote statymus, stebėkite varžybas bei žaidėjus. Mėgaukitės žaidimu. Tokiu atveju vienu šūviu nušausite du zuikius ir pagilinsite savo asmenines žinias apie kiekvieną konkretaus įvykio, už kurį lažinatės, veikėją.